Förra gången sköt Trafikverket upp projektet till år 2033-36. Nu är risken stor att ombyggnaden av E22:an runt Gökalund i en återvändsgränd. Enligt Trafikverket ska nu alla objekt som inte har ett konkret beslut om byggstart omprövas ”utifrån samhällsnytta och kostnad och att man ska prioritera samhällsekonomiska nyttan” (Barometern 30 nov).

Regionrådet Karin Helmersson (C) var med på mötet med Trafikverket:
– Vart fjärde år gör man en ny nationell trafikplan och 2026 är det dags för nästa och vi hade kanske det här på känn, den samhällsekonomiska nyttan av olika projekt skulle beräknas om. Det finns helt enkelt inga säkra kort innan spaden är satt i backen, om man säger så. Det känns otroligt konstigt när man kommit så här långt och lagt ned stora resurser på utredningar, att ett objekt kan falla bort,
Nästa vecka har Torsås kommun ett inplanerat möte med Trafikverket, skriver Barometerns Sofia Hedman.
– Även om man nu ska räkna på de här objekten igen utgår jag från att E22 är ett väl utrett, väl dokumenterat och prioriterat projekt. Det skulle vara oerhört anmärkningsvärt om det skjuts på ytterligare eller än värre, hamnar utanför någon form av priolista. Det skulle vara en katastrof, säger kommunalrådet Henrik Nilsson Bokor.
För objekt som beräknas kosta över 100 miljoner är det regeringen som fattar beslut, och det finns därmed också möjlighet att vända sig direkt till regeringen för att trycka på.
För oss i Skeppevik öppnar en ny dragning av E22:an upp för möjlighet att cykla in till Gökalund utan fara för livet. Å andra sidan tyder mycket på den stora knutpunkten mellan Nya E22:an och nuvarande väg att hamna ungefär där vi idag svänger in på gamla E22:an.
0 kommentarer